Hoofdmenu

Aansluiting Beverpad op Lage Zwaluwe

11-11-2024
13 reacties

Het Beverpad is het fietspad op de dijk tussen Lage Zwaluwe en Drimmelen, met uitzicht op o.a. de Amer, de Biesbosch en het Gat van den Ham. Dat Beverpad wil de gemeente beter laten aansluiten op Lage Zwaluwe. We hebben daarvoor 6 verschillende varianten opgesteld.

We hebben deze varianten besproken met bewoners en belangstellenden tijdens een inloopbijeenkomst in januari 2024. Ook konden mensen online hun reactie geven via wijzijndrimmelen.nl.

Na onderzoek van de 6 verschillende varianten en het afwegen van de inbreng uit de inloopbijeenkomst zijn we nu een voorkeursvariant verder op haalbaarheid aan het onderzoeken. Het betreft variant 5. Deze variant geeft, als we alles afwegen, het gunstigste beeld ten opzichte van de andere varianten. Deze variant werd tijdens de inloopbijeenkomst behoorlijk positief beoordeeld: het is een verkeersveilig alternatief en het leidt tot een beperkte inbreuk op de omgeving (bv. voor de woningen in de omgeving). Ook lijkt het vanuit financieel oogpunt een gunstig alternatief. Nadelig is dat de ‘fietsbeleving’ in deze variant minder hoog scoort omdat je een stuk onderaan de dijk fietst.

Variant 5 (roze/paars)

Toelichting
De huidige aansluiting van het Beverpad op de Amerweg blijft in stand. Langs de Amerweg wordt, ter verbetering van de fietsveiligheid, een vrij-liggend (tweerichtings-) fietspad aangelegd. Aan de zuidkant sluit het fietspad (via een hellingbaan) ter hoogte van ’t Roerom aan op de Ameroever.

Vervolg

Het heeft wat langer geduurd dan gepland om tot deze voorkeursvariant te komen. Dat komt omdat we, op verzoek van het Waterschap, moesten onderzoeken of de dijk stevig genoeg is om daar een fietspad en bijbehorende hellingbaan op aan te leggen. Dat blijkt helaas niet het geval te zijn. De maatregelen om de dijk daarvoor nu stevig genoeg te maken zijn zeer ingrijpend ten aanzien van de omgeving, kosten en tijdsduur. Dat kan de gemeente niet zelf. Het Waterschap gaat naar verwachting vanaf 2028 de dijk verzwaren.

We onderzoeken daarom nu of we het fietspad in twee fasen kunnen aanleggen: fase 1 is het stuk langs de ijsvereniging. Het streven is om daar in 2025 mee te starten. Fase 2 leggen we aan, samen met dijkversterkende maatregelen, naar verwachting vanaf 2028. Zowel voor fase 1 als fase 2 moeten we nog veel uitzoeken en definitieve afspraken maken met alle stakeholders zoals onder andere Waterschap, Rijksvastgoedbedrijf en de ijsvereniging. 

We houden u uiteraard op de hoogte van de voortgang via deze website en via bewonersbrieven.

Bekijk hieronder het totaaloverzicht van de ontvangen reacties.

 

Afbeeldingen

Reageren

X (voorheen Twitter)

Velden met een * zijn verplicht.

Anti spam controle

We gebruiken CAPTCHA als controlemiddel om spam tegen te houden. Vink de checkbox aan om door te gaan. Mogelijk wordt er gevraagd om bepaalde afbeeldingen te selecteren.
 
Een momentje...

communicatie Gemeente Drimmelen

02-12-24 om 10:51

Beste Jerome,
Het waarborgen van de privacy van de woningen langs de dijk is één van de randvoorwaarden waar we rekening mee moeten houden in het proces. Hoe we dat het beste kunnen doen zoeken we de komende tijd uit. Zoals bekend speelt de toekomstige dijkversterking hierin de komende jaren ook een rol. Dus we betrekken ook het Waterschap bij dit vraagstuk.

 

Jerome

08-11-24 om 21:38

Als met deze definitie paarse variant 5 versie nog steeds de inkijk in de tuinen, dus de privacy van de bewoners aan de gehele Princenhil gegarandeerd blijven. Is het goed.  Kunnen eranders gewoon extra  struiken/bomen worden gepland op deze helling zodat het zicht naar de tuinen van de Princenhil alsnog wordt belemmerd?

Hartelijk dank voor uw reactie.

Marijn

16-03-24 om 11:58

Heldere uiteenzetting van de verschillende mogelijkheden. Wat mij betreft heeft optie donkerblauw de voorkeur. Uitkomen bij 't Roerom heeft in welke variant ook de voorkeur. 

Optie rood niet omdat de rust van het wandelpad volledig zal worden verstoord door de toestroom van fietsers. Geel niet wenselijk omdat bomen gekapt moeten worden en fietsers alsnog de weg moeten oversteken om op het fietspad te komen. 

Anoniem

14-02-24 om 5:00

Het laatste toegevoegde stuk naar het dorp Drimmelen is een heel waardevolle toevoeging. Op dat stuk wordt door bewoners en toeristen veel gewandeld. Ik denk dat dat bij Lage Zwaluwe ook zo zal zijn. 

Variant 3 lijkt me voor fietsers met voorsprong de aantrekkelijkste optie. Maar ook erg kostbaar denk ik. 

variant 4 is voor fietsers een grote verbetering, het is goed fietsen door de Princenhill. Dit is waarschijnlijk veel minder duur dan variant 3. Daarom zou ik uiteindelijk voor 4 kiezen. 
 

D. de Visser, Kuipershoek 24, Drimmelen. 

W vanDommelen

12-02-24 om 11:31

Optie 3 lijkt mij het beste het gaat toch om genieten van de biesbosch ik zit niet verlegen om door de woonwijk te fietsen en wat maken de kosten uit je kunt het nooit meer veranderen groet wim

Marjo

02-02-24 om 19:46

Variant 1 lijkt ons de beste en goedkoopste oplossing

Fam.Spits en Fam.Sassen woonachtig op ameroever 72

02-02-24 om 18:11

graag willen wij nog reageren op de opties voorgelegd over aansluiting van beverpad,

wij wonen met 6 personen op ameroever 72,

en hebben de opties bekeken.

wij zijn tegen variant 3.

die zorgt voor veel drukte in onze wijk en overlast in het nu zo lekker rustige wandelgebied wat wij hier hebben.

Fietsersbond

31-01-24 om 13:40

Verkeersveiligheid is prima geregeld. Realisatie is snel uitvoerbaar en relatief goedkoop. Neem ook mee de doorgang OVER DE SLUIS te realiseren. 

Babs

31-01-24 om 10:37

Optie 1 uitsluiten. Fietspad halverwege de dijk minder wenselijk dan onder aan de dijk.

Optie 2  wenselijk. Wel met snelheidsbeperkende maatregelen

Optie 3 uitsluiten. Wandelpad op de dijk behouden voor voetgangers.

Optie 4 uitsluiten. Princenhil is niet ingericht voor zoveel doorgaand fietsverkeer. Er ligt geen voetpad.

Optie 5 grootste voorkeur .fietspad onder aan de dijk grootste voorkeur.

Jos

19-01-24 om 12:41

Variant 5 lijkt mij de meest logische dus kies ik daarvoor. 

Rocky.

19-01-24 om 10:41

Optie 3 heeft voorbij de voorkeur.

Joke

19-01-24 om 6:26


Ik wil graag optie 3 uitsluiten. Laat dat deel uitsluitend voor wandelaars blijven.

De overige opties zijn allen aanvaardbaar, het kostenaspect mag van mij hierbij de doorslag geven. Dan zie ik Variant 5 als meest logisch met bijkomend voordeel dat de toegang tot de voormalige schaatsbaan voor de hondenliefhebbers makkelijker/veiliger wordt .

 

Bok

18-01-24 om 15:49

Variant 5 heeft mijn voorkeur, gevolgd door variant 1 met de stippellijn. Voordeel is namelijk, dat de woonwijk en het park in de woonwijk in principe fietsvrij blijven. Bovendien blijft het Roer Om een logische cafe plek voor langs fietsende toeristen

Cookie-instellingen