Bij de overgang van de winter naar de lente, ontwaakt een deel van de dierenwereld uit hun winterslaap. Zo óók de egels die in april en mei weer ontwaken. Tijdens de winterslaap leven egels op hun vetreserves. Als ze ontwaken hebben ze zo’n 25 tot 30% van hun lichaamsgewicht verloren Ze zijn sterk vermagerd en gaan dan erg hongerig op zoek naar eten om weer op krachten te komen. Daarbij komen ze verschillende obstakels tegen.
Zo zijn onze tuinen vaak omheind door schuttingen van gaas, hout, beton etc. en dat aaneengesloten, hele straten lang. De egel heeft een groot territorium nodig om aan voldoende voedsel te komen en heeft dus aan één tuin niet genoeg. Door de omheiningen kan de egel kan niet in die tuinen komen. Die moet dan ‘de straat op’ om voedsel te zoeken in het spaarzame openbaar groen en aanwezige plantsoenen. Dat maakt de egel kwetsbaar voor roofdieren en bij het oversteken worden veel egels doodgereden.
U kunt ze eenvoudig helpen door een kleine opening in uw omheining te maken en daarmee uw tuin verbinden met die van uw buren. Zo ontstaat een aaneengesloten netwerk van doorgangen, zeg maar een egelsnelweg, waarlangs de egel zich veilig en gemakkelijk van de ene naar de andere tuin kan verplaatsen. Zo’n opening hoeft niet meer te zijn dan een gat in of een tunneltje onder de omheining waar een egel door kan kruipen van minimaal 13x13 centimeter. Wel zonder scherpe uitsteeksels waaraan de egel zich kan verwonden.
Een ander ‘obstakel’ voor de voedselvoorziening van egels is mogelijk de klimaatverandering.
Uit observatiegegevens van een onderzoek, door de WUR (2025), blijkt dat de winterslaap bij egels de laatste jaren significant later begint en eerder eindigt. Als mogelijke oorzaak hiervoor wordt gedacht aan de temperatuurstijging als gevolg van klimaatverandering. Hier wordt nog nader onderzoek naar gedaan.
De constatering dat het begin en einde van de winterslaap verschuift heeft tot gevolg dat de egel ‘te vroeg’ wakker wordt. Egels eten namelijk vooral kevers, rupsen, slakken en regenwormen etc. en die zijn zo vroeg in het jaar nog nauwelijks aanwezig. Juist in de periode dat de egel dus veel moet eten om weer op krachten te komen kan hij het voedsel heel moeilijk vinden.
Komt u een verzwakte of hongerige egel tegen? Pak de egel voorzichtig op met een handdoek of tuinhandschoen en leg hem in een doos of mandje met een handdoek of kranten. U mag het beestje voeren met wat droge kattenbrokken en een bakje water. LET OP, géén melk geven want egels zijn lactose-intolerant en worden daar ziek van. Als de egel niet binnen een paar uur daarvan opknapt dan is het verstandig om contact op te nemen met de dierenambulance Breda e.o. (076-5712712)
Heb je vragen of wil je reageren stuur dan een e-mail naar kiemkrachtdrimmelen@gmail.com