We hebben 6 mogelijke routes (variant 0 t/m 5) voor de aansluiting in beeld, met bijbehorende voor-en nadelen per route.
Eén van de uitgangspunten is dat de motie uit 2016 gerespecteerd wordt en die blijft dus ook tijdens dit proces van kracht.
We wilden de onderzochte opties graag met de bewoners van Lage Zwaluwe en verdere belanghebbenden bespreken. We hebben dit gedaan via een inloopbijeenkomst op woensdag 17 januari 2024 bij 't Roer Om. Mensen konden tot 1 februari ook online een reactie geven via een formulier hier op wijzijndrimmelen.nl
Alle opgehaalde informatie vanuit het dorp en de overige belanghebbenden wordt daarna meegenomen als onderdeel van de totale afweging door het gemeentebestuur.
Hieronder kunt u de toelichting per variant en de bijbehorende tekeningen/afbeeldingen vinden:
Variant 0 (geel)
Toelichting
De huidige aansluiting van het Beverpad op de Amerweg blijft zoals die nu is. Op de Amerweg worden maatregelen genomen om de veiligheid van het fietsverkeer te verbeteren; bijvoorbeeld het aanbrengen van markering en/of fietssuggestiestroken. Fietsers komen via de Amerweg, zoals ook in de huidige situatie, Lage Zwaluwe binnen of gaan via die weg het Beverpad op.
Variant 1 (donkerblauw)
Toelichting
Het fietspad wordt doorgetrokken op de dijk richting Princenhil tot aan de bocht. Daar waar de dijk afbuigt richting het zuiden wordt het fietspad (aan de binnendijkse zijde) omlaag gebracht. Dit zodat het halverwege de dijk (aan de kant van de Amerweg) komt te liggen en er geen inkijk is richting de huizen aan de andere kant van de dijk. Aan de zuidkant sluit het fietspad (via een hellingbaan) ter hoogte van ’t Roerom aan op de Ameroever.
(De blauwe stippellijn op de tekening geeft nog een alternatief stuk voor deze variant weer, waarbij je langer halverwege de dijk fietst: tot aan/vanaf de huidige oprit naar het Beverpad.)
Variant 2 (lichtblauw)
Toelichting
Het fietspad wordt een stuk doorgetrokken op de dijk richting Princenhil. Daar waar de dijk afbuigt richting het zuiden wordt het fietspad (aan de binnendijkse zijde) helemaal omlaag gebracht tot aan de voet van de dijk. Onderaan de dijk (aan de kant van de Amerweg) komt dan een vrij liggend fietspad te liggen. Aan de zuidkant sluit het fietspad (via een hellingbaan) ter hoogte van ’t Roerom aan op de Ameroever.
Variant 3 (rood)
Toelichting
Het fietspad wordt helemaal doorgetrokken op de dijk langs het water en aan de noordzijde aangesloten op Princenhil. Het fietspad wordt als het ware buitenom de wijk geleid. Er wordt een voetpad aangelegd wat vrij ligt van het fietspad, zodat er geen menging is tussen fietsers en voetgangers. Het Beverpad sluit aan de westzijde van Princenhil weer aan op de Ameroever.
Variant 4 (groen)
Toelichting
Het fietspad wordt een stuk doorgetrokken op de dijk tot aan de bocht. Vervolgens wordt het fietspad daar vanaf de dijk meteen aangesloten op de woonstraat Princenhil.
Variant 5 (roze/paars)
Toelichting
De huidige aansluiting van het Beverpad op de Amerweg blijft in stand. Langs de Amerweg wordt, ter verbetering van de fietsveiligheid, een vrij-liggend (tweerichtings-) fietspad aangelegd. Aan de zuidkant sluit het fietspad (via een hellingbaan) ter hoogte van ’t Roerom aan op de Ameroever.
Analyse inloopbijeenkomst
Hieronder leest u een samenvatting van de online en offline reactieformulieren die zijn ingevuld tijdens en na de inloopbijeenkomst. Hierin komen met name punten naar voren ten aanzien van de ligging van het fietspad en de eventuele gevolgen voor de leefomgeving (aandachtspunten en voordelen/nadelen van de varianten). Regelmatig worden ook ‘harde’ projectaspecten genoemd zoals financiën, techniek, juridische zaken, planning enz. Dat zijn uiteraard belangrijke aandachtspunten, maar deze komen later in de brede belangenafweging aan bod bij de keuze tot een uiteindelijke variant.
Geel (variant 0)
De gele variant wordt door veel bewoners als niet geschikt gezien. Deze biedt volgens de reacties weinig tot geen verbetering ten opzichte van de huidige situatie. Veel mensen vinden deze optie niet veilig (fietsers en automobilisten nog steeds op dezelfde weg), maar er staat tegenover dat veel mensen wel blij zijn dat deze optie weinig overlast voor directe omgeving geeft en lage kosten heeft. Een aantal mensen geven aan dat dit de minste recreatieve waarde heeft, maar dat is ook niet volgens iedereen nodig omdat het Beverpad al kilometers wel die beleving heeft. Ook zijn er best wel wat bewoners die menen dat dit project niet echt noodzakelijk is en/of weinig toevoegt (en de inzet/middelen beter voor andere doeleinden ingezet kunnen worden) en om die reden deze minimale variant het beste vinden.
Donkerblauw (variant 1)
Wisselende reacties; van ‘onaanvaardbaar’ tot ‘beste variant’. Al lijken de positieve reacties wat in de meerderheid (geldt voor de lichtblauwe variant ook overigens), algemeen beschouwd. Vanuit het oogpunt van de fietser is dit ook een geschikte route; het fietspad ligt vrij en komt uit bij de ‘ingang’ van Lage Zwaluwe. De fietser kan vervolgens kiezen welke kant hij/zij op wil gaan (dat is in de huidige situatie trouwens ook zo). De genoemde nadelen hebben vooral betrekking op andere projectonderdelen: hogere kosten en er moet gewacht worden op het dijkverzwaringstraject.
Dat het fietspad halverwege de dijk ligt en er dus geen directe inkijk is in de woningen en tuinen van de bewoners wordt als positief benoemd. Maar bij aangrenzende bewoners blijft toch de zorg bestaan dat mensen vanaf het fietspad de dijk op zullen lopen en dat dat probleem dus aanwezig blijft (al is het in mindere mate). En dat aan de noord- en zuidzijde er nog iets van inkijk aanwezig zal zijn (i.v.m. de aansluitingen op de bestaande situatie). De motie uit 2016 en eerdere afspraken worden hierbij aangehaald. Tenslotte: aandachtspunt dat meegegeven wordt is het plaatsen van een hekwerk om overlast te voorkomen.
Lichtblauw (variant 2)
Ten aanzien van de lichtblauwe variant hebben we in grote lijnen dezelfde input opgehaald als bij de donkerblauwe variant. Ook deze variant wordt in algemene zin als positief gezien. De inkijk/privacy blijft ook hier een aandachtspunt (al is dat in mindere mate). Als aanvulling: enkele bezorgde reacties over de net geplante bomen, zonde als deze moeten verdwijnen.
Rood (variant 3)
Hiervoor zijn zowel reacties gegeven die dit een goed idee vinden als reacties die dit juist een heel slecht idee vinden; dat laatste zijn er wel meer. De positieve reacties zijn vooral ingegeven vanuit het oogpunt van de fietser; mooie recreatieve beleving langs de Amer en Biesbosch (uitzicht). Ook is het een comfortabele route voor de fietser. De negatieve reacties hebben vooral betrekking op de zorg dat er een onveilige situatie kan ontstaan voor de voetganger en dat het rustige park-karakter hier verloren gaat. Het voetpad om Princenhil heen wordt veel gebruikt door voetgangers uit Lage Zwaluwe; is een mooie rustige wandelroute (om bijv. met kinderen te wandelen, of de hond). Als dit gecombineerd wordt met fietsverkeer is er de zorg dat er onveilige situaties kunnen ontstaan. Waar het gebied nu ‘extensief’ recreatief gebruikt wordt (waar een ‘park’ sfeer heerst) zal dat bij de aanleg van een doorgaand fietspad in negatieve zin veranderen (meer reuring; wielrenners, scooters enz.) is de zorg. Gaat ten koste van het aanwezige groen. Wat ook soms terugkomt in de reacties is dat in deze variant als het ware de kern van Lage Zwaluwe voorbij gereden wordt. Bij de volgende varianten (zie hierna) wordt de aansluiting juist bij de ‘ingang’ van Lage Zwaluwe gerealiseerd. Hierdoor heeft de fietser nog een keuzemogelijkheid om te bepalen waar zij naartoe wil fietsen en de kern van Lage Zwaluwe te beleven. In deze variant is die keuzemogelijkheid er niet.
Groen (variant 4)
De groene variant wordt in zijn algemeenheid ook niet als geschikt gezien. Onveiligheid/ onoverzichtelijkheid in de woonwijk wordt daarvoor als reden opgegeven. De inrichting van de straat is volgens de deelnemers niet geschikt voor deze aantallen fietsers (geen trottoir beschikbaar, veiligheid voetganger in het geding) en kan dus voor overlast zorgen is de zorg. Niet echt een goede aansluiting (toeristisch/recreatief) op de kern is ook een aandachtspunt dat mensen meegeven.
Paars/roze (variant 5)
Deze variant had af en toe wat uitleg nodig; is een optie die voor veel mensen nieuw is. In grote lijnen zijn de reacties: vanuit het oogpunt van de fietser misschien niet het meest aantrekkelijk (toeristisch/ recreatief) maar wel veilig (gezien het fietspad vrij ligt van het gemotoriseerde verkeer) en een stuk minder problemen ten opzichte van de andere varianten. De aansluiting komt op dezelfde locatie uit; bij de ‘ingang’ van Lage Zwaluwe. Mensen vinden het positief dat deze variant naar verwachting snel uitgevoerd kan worden. Het moeten kappen van de bomen wordt regelmatig als onwenselijk benoemd.
Samenvatting
De meningen en opvattingen lopen nogal uiteen. Er is niet echt een eenduidige voorkeur voor één bepaalde variant te ontwaren. Veel genoemde aspecten zijn: verkeersveiligheid, overlast, privacy, uitzicht/recreatieve beleving fietsers. In zijn algemeenheid lijken de beide blauwe varianten (1 en 2) het vaakst genoemd als voorkeur door bewoners. Het aspect privacy/inkijk blijft in deze varianten echter een aandachtspunt wat benoemd wordt (zie hierboven). De rode variant (3) wordt vanuit fietsoogpunt regelmatig benoemd als positief. Maar nog veel vaker wordt aangegeven dat deze variant erg onwenselijk is in verband met potentiële conflictsituaties tussen fietsers (en scooters, wielrenners e.d.) en voetgangers èn de zorg dat het rustige parkachtige karakter hier verdwijnt. De paars/roze variant (5) heeft soms wat uitleg nodig. Echter als eenmaal duidelijk is hoe deze variant in elkaar steekt (vrijliggend fietspad) zijn de reacties overwegend positief. Maar het kappen van bomen wordt als onwenselijk gezien. Voor geel (0) en groen (4) bestaat het minste animo. Ten aanzien van geel: daar zitten aardig wat reacties bij van bewoners die het project überhaupt onnodig vinden en menen dat de tijd/middelen beter aan andere zaken gespendeerd kunnen worden in Lage Zwaluwe (bv. dorpshuis/dorpshart).
Vervolg
Bovenstaande punten nemen we mee in de uiteindelijke keuze tot een voorkeursvariant. In die totale afweging spelen zoals aangegeven ook factoren mee zoals o.a. financiën, verkeerskundige zaken, technische beperkingen enz. Die brengen we momenteel verder in beeld. De voorkeursvariant wordt vervolgens verder op haalbaarheid onderzocht. Na dat verdere onderzoek volgt de definitieve keuze. Het streven is om dat in de eerste helft van 2024 te doen. Daarna kan de uitwerking tot een definitief ontwerp en de besluitvorming opgepakt worden. Bewoners en belanghebbenden houden we van het verdere verloop op de hoogte.
Bekijk hieronder het totaaloverzicht van de ontvangen reacties.